nowy adres

6/10/2010

"Trzeba uwierzyć, że tam jest"



Niedawno miałem okazję porozmawiać z Benjaminem Hagermannem, szefem sprzedaży materiałów Scabal na całą Europę. Osoba na takim stanowisku jest w miejscu, z którego świetnie widać światowe trendy w branży. Oto czego się dowiedziałem.

Witam, moje pierwsze pytanie. Przez ostatnie lata widać spadek zainteresowania ubraniami klasycznymi, eleganckimi.  Coraz mniej firm czy korporacji zawodowych wymaga od swoich pracowników formalnego dress codu. Zgodzisz się z tym?

Tak. Ten trend jest wyraźnie widoczny na przestrzeni ostatnich 20 lat. Oczywiście ciągle będzie grupa ludzi noszących garnitury, ale jest ona coraz mniejsza. Widać też wyraźnie, że coraz mniej osób nosi krawaty. Nie wiem co go zastąpi, bo według mnie mężczyznom czegoś będzie brakować pod szyją.

Jak Scabal radzi sobie z tym trendem?

Cały czas rośnie segment casual. To znaczy mężczyźni coraz chętniej noszą sportowe, nieformalne marynarki.  Ma to odzwierciedlenie w naszej kolekcji. Coraz więcej kolorów, wzorów, jasnych materiałów. Jednak wszystko w ramach klasyki. Co do trendu to mam jeszcze jedna uwagę. Moja osobista obserwacja jest taka, że ostatnio wzrasta zainteresowania klasyką.

Skąd to zainteresowanie? 

Mężczyźni zaczynają doceniać wysokiej jakości, klasyczne ubrania. Wolą zainwestować w kilka wysokiej jakości ubrań, niż zapełniać szafy ubraniami znanych projektantów.

Masz jeszcze jakieś obserwacje dotyczące Twojej branży?

Rynek wyraźnie dzieli się na dwa segmenty. Z jednej strony mamy klientów, szukających podstawowych materiałów w konserwatywnych kolorach i wzorach, z drugiej strony mamy bardzo wymagających klientów, szukających najlepszej jakości. Czyli dwie grupy produktów- podstawowe i najbardziej luksusowe. Segment średni jest coraz mniejszy i powoli zanika.

Jak Scabal widzi rynek Polski?

Jest coraz bardziej interesujący, zmienia się gust klientów w tej części świata. Dawniej panowało tu przekonanie, że wartość ubrania powinno być widać, dlatego klienci często wybierali najbardziej krzykliwe materiały. Teraz ludzie w Polsce i Europie Środkowej ubierają się coraz bardziej gustownie i dyskretnie.

Skąd ta zmiana?

Według mnie sprzedawcy są coraz lepiej wyedukowani i potrafią przekonać klientów do innego stylu.

To pocieszające. Jakie są teraz najbardziej obiecujące rynki? Zastanawiam się, jakie materiały najlepiej sprzedają się w różnych częściach świata. 

Francuzi i Włosi kochają wzory i kolory. Niemcy są bardziej konserwatywni. Indie, Chiny i inne rynki wschodzące w Azji są bardzo ciekawe. Tam Scabal kojarzy się z angielską klasyką rodem z Savile Row. Dlatego najlepiej sprzedają się tam konserwatywne materiały.

Tu mnie zaskoczyłeś. Czyli to Europejczycy najbardziej lubią eksperymentować ze strojem?

Tak.

Przygotowując się do wywiadu przejrzałem stronę Scabal. Znalazłem tam parę interesujących materiałów. Na przykład taki o splocie 250. Stąd pytanie- gdzie jest techniczna granica innowacji? Do jakich numerów możemy jeszcze dojść?

Ta granica właściwie został osiągnięta. Materiał jest coraz cieńszy, ale musi zachować swoje właściwości, sprężystość, wytrzymałość. Musi przecież nadawać się do codziennego użytku. Trzeba na nim usiąść, pójść do pracy itd. Nie może być też transparenty.

Kolejne ciekawe materiały, to te zawierające złoto lub diamenty. Szczerze mówiąc myślę, że to tylko marketingowy chwyt i materiały te nie mają żadnych szczególnych właściwości. Może przekonasz mnie, że jest inaczej?

Oczywiście, że to marketing. Scabal robi to, żeby pokazać jak zaawansowane technicznie materiały może zrobić. W końcu materiały Diamont Chip to mieszkanka wełny i kamienia. Do materiału podstawowego, zanim skręcana zostanie przędza, dodaje się diamentowy proszek. Materiał ma pewien specyficzny połysk. Ale trzeba uwierzyć, że diament tam jest. Nie widać go na pierwszy rzut oka. Nasi klienci zamawiają te materiały i kochają je.

Naprawdę? Nie wyobrażam sobie założenia marynarki ze złotą nitką. 


Dlaczego? Kiedy idziesz do banku po wysoką pożyczkę, taka marynarka może zwiększyć twoją wiarygodność kredytową! To oczywiście żart. W każdym razie Scabal robi te materiały, żeby pokazać swoją innowacyjność. Ale każdy z tych materiałów jest jak najbardziej funkcjonalny i może być noszony.

Dziękuję za rozmowę. 

1 komentarze:

Anonimowy pisze...

Lapis Lazuli 150 wygląda wspaniale, super w dotyku, cena też robi wrażenie ale... chyba przez te dodatki elektryzuje? i przyciąga wszystko z powietrza :(